پیام خود را بنویسید

طرح کسب و کار چیست

 | تاریخ ارسال: 1400/2/22 | 
 
یک طرح کسب و کار، سند و مدرکی است که جزئیات کسب و کار شما را مشخص می کند. این شامل مواردی است از جمله اینکه کسب و کار شما چگونه به فروش می‌رسد، ساختار آن به چه شکل است، بازار به چه شکل است، به چه شکلی شما قصد فروش محصول یا خدمات خود را دارید، چه مبلغی را نیاز دارید، چه پیش بینی های مالی  داشته و چه پروانه، اجاره و اسناد دیگر مورد نیاز خواهد بود. در اصل، یک طرح کسب و کار به شما کمک می کند که به خودتان و دیگران ثابت کنید که آیا ایده کسب و کار شما ارزش پیگیری دارد یا خیر. این بهترین راه برای مرحله مرور کارهای قبلی است. قبل از شروع به گزینش ایده ها، به ایده های خود به طور جامع نگاه کرده و موضوعات سال های قبل را حل کنید. این پست، نکاتی را برای نوشتن یک طرح کسب و کار، به دنبال آنچه را که طرحی کلی شامل می شود. مثالهایی از طرح های کسب و کار را به شما ارائه می دهد.

نکاتی برای ایجاد طرح کسب و کار

آنچه  شما را متفاوت می کند مشخص کنید. قبل از اینکه یک طرح کسب و کار را شروع کنید، به دقت فکر کنید تا ببینید چه چیزی باعث می شود تا یک کسب و کار منحصر به فرد اول باشد. برای مثال، اگر شما در حال برنامه ریزی برای شروع کسب و کار جدیدی در زمینه لباس ورزشی هستید، نیاز دارید که از دیگر مارکهای لباس ورزشی متمایز باشید. چه چیزی منجر می شود که شما متفاوت از دیگران باشید؟ آیا درصد معینی از درآمد شما به خیریه می رود؟ آیا نام تجاری شما تصوری مثبت را متبادر می‌کند؟
بیزنس پلن را کوتاه نگه دارید. امروزه طرح های کسب و کار  کوتاه تر و مختصر تر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که ممکن است وسوسه شوید که طرحتان تمام نتایج تحقیقات بازار را شامل شود، هرمحصولی را که قصد فروش آن را دارید مشخص کنیدو  مشخص کنید که طرح کلی وب سایت شما شبیه چه چیزی خواهد بود. این در واقع چهارچوب یک طرح کسب و کار مفید نیست. این جزئیات را بدانید و آنها را در جای دیگری حفظ کنید، اما همه چیز را به جز گوشت و سیب زمینی از طرح تجاری خود حذف کنید. در غیر این صورت، ممکن است با خطر از دست دادن توجه خوانندگان خود روبه رو شوید.
ایجاد فرمتی برای Skimming آساننه تنها طرح تجاری شما باید با سرعت خوانده شود، بلکه تکنیک Skimming (مرور سریع) آن نیز باید آسان باشد. این جایی است که قالب بندی ها دارای اهمیت می شوند. با استفاده از headerها و نقاط bullet، پررنگ کردن متن و هایلایت کردن، معیارهای کلیدی را که میخواهید خواننده آنها را بخواند، برجسته کرده و حتی نسخه های خود (کاغذ و دیجیتال) را برای ارجاع آسان برچسب‌گذاری کنید.
 شما میتوانید (باید) تغییری را که می خواهید انجام دهیددر نظر داشته باشید که می توانید برنامه کسب و کار خود را به روزرسانی کنید. شما می توانید هر یک یا دو سال سرمایه‌گذاری های خود را به روز رسانی کنید؛ البته اگر قصد دارید سرمایه گذاری جدیدی را داشته باشید.
 

چگونه یک طرح تجاری بنویسیم (راهنمای ۷ مرحله‌ای نوشتن بیزنس پلن)

در اینجا عناصر کلیدی یک طرح تجاری ، آنچه در هر یک از آنها می آید، و نمونه ای ساده از یک طرح تجاری در هر مرحله از روند آورده شده است.

مرحله ۱: خلاصه

هدف خلاصه اجرایی این است که قبل از تحقق جزئیات، یک دیدگاه کلی از شرکت و بازار را به شما ارائه دهد.نکته: گاهی اوقات مفید است که خلاصه اجرائی را بعد از اینکه بقیه برنامه را بدست آورید، بنویسید تا بتوانید راحت تر نکات کلیدی را استخراج کنید.
خلاصه اجرائی تقریبا یک صفحه طولانی باشد، و باید ۱-۲ پاراگراف را پوشش دهد:
مرور کلی: به طور خلاصه توضیح دهید  شرکت کجا قراردارد، چه چیزی را به فروش می رسانید و چه کسی به شما می فروشد
مشخصات شرکت: به طور خلاصه ساختار کسب و کار را توضیح می دهیم که مالک آن است و چه تجربه هایی دارند / مهارت هایی که نیاز است و اولین کسانی که باید استخدام شوند.
محصولات یا خدمات: به طور خلاصه آنچه که شما می فروشید توضیح دهید.
بازار: به طور خلاصه یافته های اصلی خود را از آنالیز بازار توضیح دهید.
ملاحظات مالی: به طور خلاصه  برنامه ریزی های خود را برای سرمایه گذاری در کسب و کار و پیش بینی های مالی خود راتوضیح دهید.
مثال
جولی جاوا وباکری(JJB) شروع تاسیس یک کافه و شیرینی پزی است که در جنوب غربی واشنگتن واقع شده است. JJB انتظار می رود که انواع وسیعی از محصولات قهوه وشیرینی و مشتری هایی ثابت و منظمی برای آنها به دست آورد. این شرکت با توجه به تجربه صنعت شرکت و محیط رقابتی خفیف منطقه، قصد دارد بازار قوی بازار را در این شهر ایجاد کند.
هدف JJB عرضه محصولات خود با قیمت رقابتی است  تا بتواند تقاضای ساکنان منطقه و گردشگران با درآمد متوسط تا بالاتر را به دست آورد.

مرحله ۲: توضیحات شرکت

بعد، شما توضیحات شرکت خود را خواهید داشت. در این قمست شما می توانید خلاصه ای از آنچه که شرکت شما می سازد، توضیح ماموریت های خود، ساختار کسب و کار و اطلاعات مربوط به مالک کسب و کار، جزئیات مکان، بازار مورد نیاز برای کسب و کار شما ، تلاش برای برگزاری جلسات و نحوه برخورد با مشتری ها و محصولات  و خدمات خود را بیان کنید. است.
مثالی از توضیحات
مرکز خلاقیت NALB تابستان امسال شروع به کارکرد تا وارد بازار تجارت شود. ما انواع مختلفی از هنر و صنایع دستی را با تمرکز بر روی مواردی که در حال حاضر در این جزیره در دسترس نیستند، ارائه خواهیم داد. اینترنت همچنان یک رقیب است، زیرا هنرمندان از وب سایت ها برای خرید محصولات آشنا استفاده می کنند. ما محصولاتی را عرضه خواهیم کرد دارای نوآوری بوده و هنرمندان لزوما تجربه ای در این زمینه ندارند. ما برای محصولات خود که اکنون در خط تولید هستند با محصولات موجود در بازار، قیمتی برابر و رقابتی خواهیم داشت.
ما کلاس هایی را در رابطه با استفاده از مواد و روش های  جدید ارائه می دهیم.
ما برنامه های گردشگری برای هنرمندان خود خواهیم داشت. کتابخانه های محلی و مکانهایی برای صبحانه خوردن رزرو خواهیم کرد؛  نقشه ها و راهنماهایی را برای مکان های  مناسب برای فضاهای باز فراهم می کنیم؛ فروش بوم ها و مواد؛ رنگ و لوازم دیگر نقاشی را ارائه می دهیم و تکمیل  شده کار به مشتریان زمانی که کاملا خشک تحویل می دهیم.
ما فروشگاه را به عنوان مرکز هنری توسعه می دهیم  شامل: گالری هنر زیبا که آثار هنری خود را در قیمت های عمده یا نزدیک به آن عرضه می کند؛ فضای موسیقی / فضای استودیو؛ کلاس هایی برای درس هنر / موسیقی؛ کتاب های هنر / موسیقی، موسیقی زنده / کافه بار؛ صنایع دستی مانند تی شرت های مخصوص، علائم، کارت، سرامیک برای تجارت گردشگری است.

مرحله ۳: آنالیز بازار

زمانی ایده کسب و کارتان را بررسی می کنید از نخستین سوالاتی که باید ازخودتان بپرسید این است که آیا بازاری برای این ایده وجود دارد. بازار در نهایت به شما دیکته خواهد کرد که کسب و کار شما چگونه موفق خواهد بود. هدف بازار شما چه کسانی هستند و آنها چرا بایدعلاقه مند به خرید از شما باشند؟
به عنوان مثال، اگر شما ملافه می فروشید، بازار هدف شما نمی تواند تنها کسانی را دریک نوع تخت می خوابند، شامل شود. ابتدا باید گروه کوچکتری از مشتریان مانند نوجوانان از خانواده های با درآمد متوسط را هدف قرار دهید. به هرحال شما باید به سوالات نیز پاسخ دهید: چند نوجوان از خانواده های با درآمد متوسط در حال حاضر در کشور شما هستند؟ به چه نوع ملافه ای نیاز دارید؟ آیا بازار در حال رشد است یا رکود؟
تجزیه و تحلیل تحقیقاتی را که دیگران انجام داده اند، و همچنین تحقیق اولیه خودتان را که از طریق نظرسنجی های مشتری، مصاحبه ها و یا سایر روش ها بدست آورده اید- جمع بندی کنید. این نیز جایی است که آنالیزهای رقابتی را شامل می شود. در مثال ما، ما می توانیم به این سوال پاسخ دهیم: چند شرکت دیگر در حال حاضر دارای سهم در بازار هستند و چه کسانی هستند؟ نقاط قوت و ضعف رقبای بالقوه خود را، و همچنین استراتژی هایی را که یک مزیت رقابتی را به شما نشان می دهد، بررسی کنید.
مثال ” آنالیز بازار “، بخش خلاصه
سرمایه گذاری های سبز دو گروه متمایز از مشتریان هدف را شناسایی کرده است. این دو گروه از مشتریان با ثروت خانگی خود متمایزمی شوند. آنها به عنوان مشتریان با ثروت خانوادگی کمتر از $ ۱ میلیون و بیشتر از $ ۱ میلیون گروه بندی شده اند. ویژگی اصلی که هر دوی این گروه ها که آنها را جاذب می کند تمایل آنها به ایجاد تفاوت در جهان است که در تصمیم گیری های خود برای سرمایه گذاری عوامل محیطی را نیز در نظر می گیرند.
صنعت خدمات مالی ممکن است دارای سوله های متفاوتی باشند. بعضی از مشاوران خدمات کلی سرمایه گذاری را ارائه می دهند. برخی دیگر تنها یک نوع از سرمایه گذاری را ارائه می دهند، که احتمالا فقط شامل صندوق های متقابل بوده و یا ممکن است بر اوراق قرضه تمرکز کنند. سایر ارائه دهندگان خدمات بر یک نوع خاص مانند تکنولوژی یا شرکت های مسئول اجتماعی متمرکزهستند

تقسیم بندی بازار
سرمایه گذاری های سبز بازار هدف را به دو گروه متمایز تقسیم می کند. این گروه ها می توانند با تفاوت های آنها  در ثروت خانوار، خانواده های کمتر ۱ میلیون و بیشتر از ۱ میلیون دلار میباشند.
خانوارهای کمتر از ۱میلیون دلار: این مشتریان طبقه متوسط  جامعه هستند که نگرانی هایی برای محیط زیست دارند و از طریق سرمایه گذاری سهام خود در شرکت هایی با سوابق عملکرد قوی اقتصادی و زیست محیطی، برای حفظ محیط زیست اقدامات شخصی انجام می دهند.
از آنجا که این افراد قدرت مالی بیش از حدی ندارند، سهام هایی را انتخاب می کنند که دارای خطر متوسطی هستند. به طور کلی، این گروه ۴۵-۳۵ درصد از سرمایه خود را در سهام، درصد باقی مانده  به نوع دیگری سرمایه گذاری می کنند.
خانوارهای بیشتر از میلیون دلار: این مشتریان قشرمتوسط به بالای هستند. آنها دارای اندوخته مالی (ثروتی) بیش از یک میلیون دلاری هستند و سرمایه گذارانی نسبتا باهوش هستند. این افراد نگران بازگشت سرمایه گذاری خود هستند، اما نگرانی های زیست محیطی نیز دارند.

گام چهارم: محصولات و یا خدمات

در این قسمت می توانید جزئیات بیشتری در مورد آنچه شما در حال فروش آن هستید و سود آن به مشتریان خود می باشید، ارائه دهید. اگر شما قادر به بیان چگونگی کمک به مشتریان خود نیستید، در این صورت شما ایده تجاری خوبی ندارید.
با توصیف مشکلی که قصد حل آن را دارید، شروع کنید. سپس، به چگونگی برنامه خود برای حل آن بپردازید و جایی که محصول یا سرویس شما بازاریابی می شود. در نهایت، درمورد چشم انداز رقابت صحبت کنید: شرکت های دیگری چه راه حل هایی برای این مشکل خاص ارائه می دهند و شما چه راه حلی متفاوت از راه حل آنها دارید؟
مثالی برای بخش تولید یا خدمات
AMT   محصولات کامپیوتری و خدماتی را فراهم می کند که آنها را در کسب و کارهای کوچک مفید می سازد. ما به ویژه برای ارائه شبکه های کوچک و متوسط کسب و کار متمرکز هستیم. این سیستم ها شامل هر دو سیستم های LAN  مبتنی بر PC  و سیستم کامپیوترهای کوچک مبتنی بر سرور می باشد. خدمات ما شامل طراحی و نصب سیستم های شبکه، آموزش و پشتیبانی می باشد.
توصیف محصولات و خدمات ارائه شده
در رایانه های شخصی از سه خط اصلی پشتیبانی می کنیم:
۱- سوپر خانه کوچکترین و ارزانترین خط پشتیبانی ماست که در ابتدا یک کامپیوتر خانگی توسط سازنده خانه درآن  قرار گرفته است. ما از آن به طور عمده به عنوان یک ایستگاه کاری ارزان برای تاسیسات تجاری کوچک استفاده می کنیم
۲- مصرف کننده ی قدرت در مقیاس بالا خط اصلی ماست. این خط به دلیل قدرت های کلیدی آن، مهم ترین سیستم ما برای کارهای اصلی و کسب و کار کوچک است.
۳-کسب و کار ویژه یک سیستم متوسط است، برای پر کردن شکاف در موقعیتها استفاده می شود.
در بخش لوازم جانبی، لوازم جانبی و سایر سخت افزارها، سری کاملی از اقلام ضروری ازجمله کابل ها، پد موس ها عرضه می کنیم
در خدمات و پشتیبانی، طیف وسیعی از خدمات در محل کار، قرارداد تعمیر و نگهداری وخدمات ضمانتی را ارائه می دهیم . ما موفقیت های زیادی در فروش قراردادهای خدماتی نداریم.

مقایسه رقابتی
تنها راهی که ما می توانیم امیدوار باشیم به خوبی متمایز باشیم تعریف دیدگاه ”  فن آوری اطلاعات همراه مشتریان ما است” شرکت میباشد. ما نمی توانیم با استفاده از محصولات خود با تمام رقبای خود رقابت کنیم. ما نیاز به یک اتحاد واقعی داریم.
مزایایی که ما در فروش داریم شامل بسیاری از دارایی های غیرمستقیم است: اعتماد به نفس، قابلیت اطمینان، دانستن این موضوع که کسی هست که پاسخ پرسش های شما را بدهد و در زمان های مهم کمکتان کند. این محصولات پیچیده هستند و نیاز به دانش و تجربه جدی برای استفاده دارند، ولی رقبای ما فقط محصولات خود را به فروش می رسانند. متاسفانه ما نمی توانیم محصولات را با قیمت بالاتر به فروش برسانیم؛ زیرا ما خدمات ارائه می کنیم؛ بازار این مفهوم را پشتیبانی نمی کند. ما مجبو هستیم خدمات را نیز به فروش برسانیم و هزینه آن را به صورت جداگانه بپردازیم

مرحله ۵ 
:  مدیریت و عملکردها
از این بخش برای بیان طرح کلی سازمان تجاری خودتان  و ساختار مدیریتی آن استفاده کنید (با در نظر داشتن اینکه بعدا ممکن است آن را تغییر دهید). چه کسی مسئول چه چیزی خواهد بود؟ چگونه وظایف و مسئولیت ها به هر فرد یا هر تیم اختصاص داده می شود؟
شامل بیوگرافی مختصری از هر عضو تیم و برجسته کردن هر تجربه و آموزش مربوطه به دلیل کمک اینکه چرا آنها مناسب برای این کار هستند. اگر تا به حال افرادی را برای این شغل استخدام نکرده اید، این درست است فقط مطمئن شوید که این شکاف ها را شناسایی کرده اید و آنچه را که مردم در آن نقش ها مسئول هستند را توضیح می دهیم.
مثال برای “بخش کارکنان”  قسمت عملیات و مدیریت:
نیروی کار مورد نیاز برای تعمیر و شستشوی  خودرو ” DIY Wash N’ Fix ” کوچک خواهد بود. این شرکت تنها شامل یک مدیر کل پاره وقت برای رسیدگی به روابط بین الملل و مسئولیت های شرکت است.
علاوه بر این DIY Wash N ‘Fix سه مکانیک متخصص/ مدیر را استخدام خواهد کرد. وظایف آنها شامل عملیات روزمره شرکت می شود. این وظایف به دو دسته تقسیم می شود:
وظایف مدیریتی و عملیاتی. وظایف مدیریتی عبارتند از: برنامه ریزی، کنترل موجودی و حسابداری اساسی. ایمنی، مسائل مربوط به نظارتی، خدمات به مشتری و مشاوره تعمیرات، وظایف عملیاتی هستند که مسئول آن هستند.
علاوه بر این، کارمند دفتری بخش خدمات مشتری استخدام خواهد شد برای انجام اساسی ترین وظایف: خدمات به مشتریان. DIY Wash N ‘Fix یک مدیر کل واحد برای هماهنگی همه فعالیت های تجاری و مشارکت های خارجی نیاز دارد. روابط تجاری شامل خدمات حسابداری، مشاوره حقوقی، فروشندگان و تامین کنندگان، ارائه دهندگان خدمات تعمیر و نگهداری، خدمات بانکی، تبلیغات و خدمات بازاریابی و خدمات سرمایه گذاری است. لوری اسنایدر این موقعیت مدیریت عمومی را پر خواهد کرد. او در مه ۲۰۰۱ مدرک MBA از دانشگاه نوتردام دریافت کرده است
مدیریت روزانه این کسب و کار به مکانیک ارشد منتقل خواهد شد. با وجود اینکه DIY Wash N ‘Fix یک فروشگاه تعمیرات کامل نیست، می توان انتظار داشت که برخی از مشتریانی قصد تعمیر دارند و با آن آشنایی ندارند و به مشاوره نیاز داشته باشند. بنابراین، ما قصد داریم سه مکانیک کاملا متخصص را استخدام کنیم. مکانیک مجاز برای انجام هر کار بر روی ماشین مشتری نخواهد بود، اما آنها می توانند به ماشین مشتری برای ارزیابی مشکل نگاهی داشته باشند. برای کاهش مسئولیت به خاطر تعمیرات نادرست انجام شده ما احساس می کنیم تنها مکانیک حرفه ای باید به مشتریان توصیه کند. عملکرد اصلی مکانیک خدمات مشتری و مسئولیت های مدیریتی خواهد بود.

مرحله ۶: طرح بازاریابی و فروش

در این بخش شما می توانید استراتژی های جامع بازاریابی و فروش خود،را برنامه ریزی کنید. قبل از اینکه روی طرح بازاریابی و فروش خود کار کنید، باید تجزیه و تحلیل بازار خود را به طور کامل انجام دهید و خریداران شخصی مورد نظر خود را انتخاب کنید، یعنی مشتریان ایده آل داشته باشید. (یاد بگیرید چگونه شخصیت خریدار را در اینجا ایجاد کنید).
در مورد فروش، شما نیاز دارید به سوالاتی پاسخ دهید نظیر: استراتژی فروش شما چیست؟ تیم فروش تان چه شکلی است، و چگونه می خواهید در طول زمان آن را رشد دهید؟ چه تعدادی از تماس های فروش شما منجر به فروش می شوند؟ میانگین قیمت هر فروش چیست؟ از قیمت متوسط در هر فروش صحبت کنید، در این قسمت شما می توانید به استراتژی قیمت گذاری خود بپردازید.
مثال: طرح بازاریابی
منطقه اسکیت قصد دارد نخستین مرکز بازی هاکی معتبر در میامی، فلوریدا باشد. با توجه به رشد قریب الوقوع هاکی روی خط در سراسر ایالات متحده، برنامه های تبلیغاتی شرکت برای رسانه های مختلف و مجموعه ای از ارتباطات بازاریابی باز است. در زیر لیستی از موارد موجود در حال حاضر است.
روابط عمومی: مطالب مطبوعاتی موضوع مجله های تجاری فنی و نشریات مهم تجاری مانند ایالات متحده آمریکا هاکی، Inline، مجله اسکیت، Power Play  و غیره هستند.
مسابقات: منطقه اسکیت خدمات خود را در مسابقات قهرمانی که سالانه در سراسر ایالات متحده برگزار می شود، ارائه می دهد.
تبلیغات چاپی و انتشار مقاله: برنامه تبلیغاتی این شرکت حاوی چاپ آگهی در صفحات زرد، اخبار اکسپرس میامی  Miami Express News ، منطقه نامه اسکیت، آگهی های مدرسه و مجلات تجارت آنلاین هاکی است.
اینترنت : منطقه اسکیت در حال حاضر دارای یک وب سایت است و چندین سؤال را دریافت کرده است. برنامه هایی برای ارتقاء آن به یک سایت حرفه ای و موثر تر در حال انجام است. در آینده، انتظار می رود این یکی از کانال های بازاریابی شرکت باشد.

مرحله ۷: برنامه مالی

در نهایت، مدل مالی خود را به طور دقیق، از جمله هزینه راه اندازی شما، پیش بینی های مالی و درخواست های مالی، اگر می خواهید به سرمایه گذاران ارائه دهید، شرح دهید.
هزینه راه اندازی شما به منابع مورد نیاز برای شروع کسب و کار و برآورد میزان هزینه هر یک از این منابع بستگی دارد. آیا شما فضای اداری اجاره می کنید؟ آیا شما به یک کامپیوتر نیاز دارید؟ تلفن؟ لیستی از این نیازها و هزینه آنها را تهیه کنید، برآوردهای شما صادقانه و محافظه کارانه هستند. آخرین چیزی که می خواهید انجام دهید از دست دادن پول است.
 

منبع: https://karokasb.org