پیام خود را بنویسید

حمایت لازم از پارک علم و فناوری البرز می تواند اقتصاد دانش بنیان البرز و تهران را متحول کند

 | تاریخ ارسال: 1400/7/25 | 
معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی در بازدید از توانمندی ها و دستاوردهای پارک علم و فناوری البرز اعلام کرد: حمایت لازم و موثر از پارک علم و فناوری البرز می تواند اقتصاد دانش بنیان استان  البرز و حتی استان تهران را متحول کند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز، دکتر هادی قوامی معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی به همراه مهندس زره تن و مهندس خدابخشی نمایندگان شهرستان های پاوه و الیگودرز در مجلس شورای اسلامی از دستاوردهای پارک علم و فناوری البرز و همچنین دستاوردهای پژوهشکده گیاهان دارویی مستقر در مجتمع علمی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی بازدید کردند و از نزدیک با دستاوردهای حوزه دانش بنیان این مجموعه آشنا شدند.

رئیس پارک علم و فناوری البرز در ابتدای این بازدید با تشریح برخی از دستاوردها و توانمندی های این پارک گفت: پارک علم و فناوری البرز از نظر شاخص های ارزیابی یکی از استان های موفق کشور است و در سال ۱۳۹۹ بیش از ۹۰۰میلیارد تومان فروش داشته و صادرات آن نیز حدود هفت میلیون یورو بوده که  حاکی از موفقیت شرکت های دانش بنیان و فناور پارک است.

وی با اشاره به شرایط اشتغال زایی در این مجموعه گفت: در این مرکز برای بیش از دو هزار نفر اشتغال ایجاد شده است. همچنین تلاش ما در این پارک و مجتمع در راستای همکاری و انجام پروژه های مشترک با بخش خصوصی است.

مهندس مهدی عباسی با اشاره به راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان تصریح کرد: صندوق پژوهش و فناوری استان نیز با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در برای ارائه تسهیلات لازم به فناوران و پژوهشگران استان فعال است..

وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری البرز در رتبه آخر تخصیص بودجه قرار دارد گفت: از همه نمایندگان محترم مجلس برای حضور در این مجموعه تشکر می کنیم و انتظار داریم بودجه پارک علم و فناوری البرز براساس شاخص ها و ارزیابی های تخصصی در سال ۱۴۰۱ به رقم قابل قبول ارتقاء یابد.

از دستاوردهای دانش بنیان پارک علم و فناوری البرز حمایت می کنیم

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی در بازدید از پارک علم و فناوری البرز نیز با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس نگاه حمایتی از حوزه فناوری، تجاری سازی و به طور کلی اقتصاد دانش بنیان دارند گفت: پارک علم و فناوری البرز علاوه استان البرز، با توجه به نزدیکی به پایتخت می تواند به اقتصاد دانش بنیان سایر استان ها از جمله تهران کمک کند و در صورت حمایت لازم این پارک البرز می تواند اقتصاد دانش بنیان البرز و تهران را متحول کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با  اشاره به اهمیت استفاده از گیاهان دارویی و انقلابی که می توان با جایگزینی داروهای شیمیایی در دنیای دارو انجام داد خاطرنشان کرد: تغییر جهت از داروهای شیمیایی به دارو های گیاهی بدون شک یکی از مهمترین رسالتهای مجلس است.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی با تاکید بر حمایت از استان ها در قالب آمایش سرزمینی گفت: در اصل ۴۸ قانون اساسی نیز بر رشد دادن هر منطقه به فراخور پتانسیل و استعداد آن تاکید می کنیم. ما گیاهان نادر و کم نظیری در مناطق مختلف کشور داریم و باید بتوانیم از آن ها در راستای تولید و تجاری سازی  استفاده کنیم. تولید فکر باید منجر به تولید محصول شود.

وی بر لزوم مدیریت صحیح منابع مالی تاکید کرد و گفت:با تعیین محل مصرف اعتبارات مشخص شده ، می توان بسیاری از مشکلات شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه را برطرف کرد و در این زمینه تلاش می کنیم مشکل شرکت های دانش بنیان و فناور پارک علم و فناوری البرز نیز با حمایت لازم برطرف شود.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر اهمیت محافظت از دانش و علم استفاده از گیاهان دارویی بر حمایت از فعالیت های پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و  افزود:  بسیاری از گیاهان دارویی و کاربرد و روش استفاده از آنها نسل به نسل بین مردم بومی منتقل شده است‌ . اما چالش فعلی ما این است که این دانش در حال از بین رفتن است و ما می توانیم با تخصیص اعتبار برای آن ها این اطلاعات و دانش را ثبت و ضبط کنیم. باید به تجاری سازی این گیاهان دارویی توجه شود و در یک برنامه بلند مدت بسیاری از داروهای شیمیایی جای خود را به گیاهان دارویی بدهند؛ انتظار داریم این ماموریت مهم در جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز مورد توجه جدی قرار بگیرد.
قوامی همچنین بر لزوم عدم تمرکز سرمایه در پایتخت اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۶۲ درصد از نقدینگی کشور در استان تهران است. مجلس می تواند با برقراری توازن منطقی میان مناطق کم برخوردار و کم درآمد با شهرهای بزرگ و صنعتی، شرایط پیشرفت و توسعه در این مناطق را برای آنها فراهم کند. وقتی پولی نباشد که بتوان با آن چرخ اشتغال و تولید ‌را بچرخاند، نمی توان انتظار کارهای بزرگ در مناطق محروم داشت.

وی در پایان با تاکید بر آموزش صحیح و لزوم آگاه سازی فعالان حوزه کشاورزی  گفت: ما باید تلاش کنیم تا افراد شاغل و فعالان و تولیدکنندگان حوزه کشاورزی در استانها را با پتانسیل و توانایی های خود و زمین کشاورزی خود آشنا کنیم. افراد متخصص و دانش آموخته می توانند با بررسی و تشخیص ویژگی های خاص و منحصر به فرد هر منطقه، نقشه راهی برای کشت محصول طراحی کنند و اجرای آن را به دست مردمی که در این مناطق زندگی می کنند بسپارند. این شیوه ای است که می توان از طریق افزایش بهره وری به رشد اقتصادی رسید.

در این بازدید دکتر غفارزادگان رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی نیز دستاوردهای این پژوهشکده را تشریح کرد که مورد توجه دکتر قوامی معاون وزیر اقتصاد و دارایی قرار گرفت.

معاون پارلمانی و امور مجلس وزارت اقتصاد و دارایی در پایان این بازدید قول داد، از طریق مجلس شورای اسلامی موضوع افزایش بودجه پارک علم و فناوری البرز و پژوهشکده گیاهان دارویی را پیگیری و دنبال نماید.
 

کلیدواژه ها: مهندس_عباسی | روابط_عمومی |


دفعات مشاهده: 486 بار   |   دفعات چاپ: 158 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA