پیام خود را بنویسید

از سوی رئیس مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی صادر شد؛ بیانیه بزرگداشت چهلمین سالروز بزرگداشت شهدای جهاددانشگاهی

 | تاریخ ارسال: 1399/10/27 | 
اگر ۱۶ مرداد در تقویم پرشکوه کشور اسلامی ایران ، روز تشکیل جهاددانشگاهی است و اگر روز ۲۷ آذرماه بنام حوزه و دانشگاه نام گرفته است، روز ۲۷ دی ماه در تقویم پرافتخار نهاد انقلابی جهاددانشگاهی بنام "روز شهدای جهاد دانشگاهی" مزین است.
در حالی که در سال های آغازین انقلاب اسلامی ایران، کشورمان درگیر فعالیت های جهادی در عرصه های مختلف دفاع از آب و خاک کشور، جهاد در عرصه عمران و سازندگی بود به فرمان بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران،  "جهاد دانشگاهی" تبلور یافت تا حلقه اتصالی بین دانشگاه و سازندگی، دانشگاه و فعالیت های علمی و فرهنگی  و در یک کلام دانشگاه و جامعه باشد. 
۱۶مردادماه سال ۱۳۵۹،جهاد دانشگاهی پا به عرصه فعالیت گذاشت و چندی نگذشت که با آغاز جنگ تحمیلی که به هشت سال دفاع مقدس شهرت دارد و در ۲۷ دی ماه  سال۱۳۶۵ ،دشمن بعثی آسمان مقدس علم و جهاد را شکافت و ۲۲ نفر از بهترین فرزندان این مرز و بوم را در دانشگاه پرافتخار تبریز به خاک و خون کشید. اینک در حالی یاد و خاطره چهلمین سالگرد عروج ملکوتی  ۲۲  جهادگر شهید حادثه جنایت بار بعثیان را گرامی می داریم که جهاد دانشگاهی همگام با  انقلاب اسلامی ایران وارد دهه پنجم حرکت پرشتاب علمی، فناوری و فرهنگی خود شده و با توسعه دانش بنیان خود در عرصه های مختلف به افتخارات بزرگ نائل آمده است.
شجره طیبه جهاد دانشگاهی به برکت خون پاک شهدای دانشگاهی خود و همگام با شهدای هسته ای و شهدای فناوری های موشکی و دفاعی از تهرانی مقدم تا فخری زاده و از شهریاری تا علیمحمدی؛ جهادگران بزرگی مثل دکتر سعید کاظمی آشتیانی و حسین بهاروند و ... پرورده و تقدیم کشور نموده که آثار و دستاوردهای آنها  کم از حماسه و ایثار نیست.
اگر شهدای عزیز جهاد دانشگاهی دیروز به  دستور امام خمینی(ره) که فرمودند: "جنگ و دفاع از میهن در جبهه اولویت اول است" لبیک گفتند امروز هم یکی از وظایف اصلی جهاددانشگاهی لبیک به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برای جهاد علمی در عرصه اقتصاد مقاومتی، توسعه اقتصاد دانش بنیان و در یک کلام جهاد علمی و فناوری در راستای توسعه اشتغال تحصیلکردگان و توسعه دانش بنیان می داند.
اینک که به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ جهاد دانشگاهی که افتخار خدمت در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی را که با نام شهدای مزین یافته است را دارم بر خود فرض می دانم یاد شهدای جهاد دانشگاهی را گرامی بدارم و اعلام دارم که به برکت خون این شهدای جهادگر با همه توان برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنها تلاش می کنیم و ذره ای برای رسیدن به اهداف بلند شهدا، امام شهدا و رهبر معظم و در یک کلان اهداف انقلاب کوتاه نخواهیم آمد.
گفتنی است یکی از واحدهای جهاددانشگاهی که در سال ۱۳۵۹ به حوزه جنگ و تجهیزات جنگی ورود کرد، واحد آذربایجان شرقی بود که جهادگران آن در یک سوله‌ی مستقر در دانشکده فنی دانشگاه تبریز به تولید قطعات و ابزارآلات جنگی می پرداختند. در همین زمان ،صدام و نیروهای بعث نیز به واسطه عوامل و جاسوسان خود از این فعالیت ها مطلع شدند و در عملیات کربلای ۵ با هواپیماهای خود به مقر تولیدات جنگی جهاددانشگاهی استان حمله کردند و ۲۲ نفر از همکاران جهادگر جهاددانشگاهی را به شهادت رساندند و ۷ نفر دیگر هم مجروح و جانباز کردند.
به واسطه ی این روز مهم و بزرگداشت یاد شهدا به ویژه شهدای جهاددانشگاهی در سراسر کشور، پیشنهاد نام‌گذاری ۲۷ دی به نام شهدای جهاد دانشگاهی در شورای معاونان جهاددانشگاهی مطرح و تصویب شد.           
                                                                                                                                                                مهدی عباسی                    
رئیس مجتمع تحقیقاتی  شهدای جهاددانشگاهی
                                                                                                                                                  ​​​​​​                  و رئیس پارک علم و فناوری البرز           

کلیدواژه ها: جهاددانشگاهی | شهدا | مهندس عباسی | پارک علم و فناوری | بیانیه | سالگرد |


دفعات مشاهده: 558 بار   |   دفعات چاپ: 152 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA