پیام خود را بنویسید

رئیس پارک علم و فناوری البرز در گفت و گو با رادیو البرز: تلاش می کنیم تا بستر مناسبی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و فناورایجاد شود

 | تاریخ ارسال: 1399/7/5 | 


رئیس پارک علم و فناوری البرز در گفت و گو با رادیو البرز گفت: پارک های علم و فناوری یکی از حلقه های اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان هستند و پارک علم و فناوری البرز آماده همکاری با صاحبان ایده و طرح برای تجاری سازی و تولید ثروت است و در این زمینه تلاش می کنیم تا بستر مناسبی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و فناور فراهم شود.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز، مهندس مهدی عباسی در گفت و گو با رادیو البرز درباره اهمیت پارک علم و فناوری البرز و نقش آن در تحقق شعار سال ۹۹ خاطرنشان کرد: قبل از ورود به هر موضوعی در زمینه جهش تولید ، باید فرهنگ این کار ایجاد شود. رسانه ملی ما نقشی کلیدی در این زمینه دارد زیرا تا فرهنگ هر چزی ایجاد نشود ، نمی توان در آن زمینه موفق بود. ابزار های ایجاد یک تغییر و تحول مثبت در هر زمینه ای ، مستلزم وجود فرهنگ سازی است. مصرف کننده ما باید قانع شود که محصول داخلی را حمایت کنند و تولیدکننده ما باید بداند که باید سطح کیفی خود را به رقبای خارجی خود برساند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نکته موضوع مهم  با توجه به شعار سال ، قطع وابستگی اقتصاد کشور به نفت است گفت: برای گذر از اقتصاد نفتی چاره ای به جز حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد . با توجه به پیشرفت و توسعه کشور های پیشرفته بر اساس اقتصاد دانش محور، شاهد این هستیم که اقتصاد دانش بنیان با پشتوانه ای محکم می تواند وضعیت مریض اقتصادی را بهبود ببخشد. اقتصاد دانش محور یعنی تولید ارزش افزوده بالاتر. در جریان بازدید از یکی از واحد های دانش محور، دیدیم که تولیدات دانش بنیان علاوه بر تامین نیاز داخلی ، می تواند موجب ارزآوری و ارزش آفرینی بین المللی شود.
مهندس عباسی با اشاره به اینکه یکی از اجزای اقتصاد دانش بنیان پارک های علم و فناوری است افزود: پارک علم و فناوری البرز آمادگی کامل دارد تا نقش خود را در اکوسیستم دانش بنیان ایفا کند و اگر همه این اجزا دست به دست هم بدهند می توان به آینده این زیست بوم امیدوار بود.
رئیس پارک علم و فناوری البرز با ذکر این نکته که یکی از مهمترین نکات که قابل ذکر است توجه کافی به ظرفیت های بخش خصوصی است بیان داشت: همکاری دولت با بخش خصوصی می تواند حلقه مفقوده اقتصاد کشور بویژه اقتصاد دانش بنیان باشد. باید تاکید کنم که یک نهاد در این زمینه مسئول نیست ، این یک اکوسیستم است که همه اجزا در آن باید به درستی کار کنند.
وی افزود: یکی از مهمترین مسائل در تولید محصول، تجاری سازی و وجود مرکز تجاری سازی برای محصولات است. حتی در شرایط تحریم ، این مسئله باید قابل توجه باشد.
عباسی تصریح کرد: هر کسی که ایده ای دارد و می تواند با ایده خود به رشد علمی خود و زیست بوم فناوری کمک کند و ئر این زمینه پارک علم و فناوری آماده همکاری با صاحبان ایده و طرح است. هر کس ایده ای دارد و حتی از دزدیده شدن ایده خود می ترسد می تواند ایده خود را در پارک پرورش دهد و در صورت مفید و قابل تجاری بودن بودن ایده و پشتکار فرد، می تواند تبدیل به ثروت شود.
وی با اشاره به اینکه استان البرز با  بیش از۲۲۹ شرکت دانش بنیان، رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است افزود ، استان البرز در شاخص هایی مانند فروش شرکت ها در رده های بالا قرار دارد
عباسی با تاکید بر لزوم حمایت دولت و سایر قوا از شرکت های دانش بنیان و فناور گفت: همچنین تلاش و همت شرکت های فناور و دانش بنیان نیز در این زمینه بسیار اهمیت دارد. پارک و شرکت های موجود در آن هم باید منسجم تر و با برنامه تر عمل کنند که تا این لحظه این مهم به طور مناسب انجام نگرفته است.
رئیس پارک علم و فناوری البرز با اشاره به تلاش های انجام شده در پارک علم و فناوری البرز گفت: در پارک علم و فناوری البرز تلاش های خوبی صورت گرفته و این پارک در شرایط کرونا نیز تلاش های بسیار خوبی داشته است و محصولات متنوعی در زمینه مبارزه با کرونا به مردم و شهروندان و سازمان ها و دستگاه ها ارائه نموده است.
وی به توسعه فیزیکی پارک علم و فناوری البرز اشاره کرد و گفت: ما به چهاربرابر کردن فضای فیزیکی و اختصاص فرصت و فضای بیشتری در اختیار شرکت های دانش بنیان تلاش می کنیم تا بستر مناسبی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و فناور فراهم شود.
 
وی در پایان با اشاره به نقش رسانه ها در حفظ و صیانت از سرمایه انسانی، فناوران  و نخبگان کشور گفت: ما تلاش می کنیم با ایجاد زیرساخت های مناسب از اتفاق نامیمونی مانند فرار مغز ها جلوگیری کنیم و حتی این سرمایه های علمی و تحقیقاتی و فناور را به کشور برگرانیم.

کلیدواژه ها: مهندس عباسی | تجاری سازی | رادیو البرز | بخش خصوصی | پارک علم و فناوری | جهاددانشگاهی | مجتمع تحقیقاتی |


دفعات مشاهده: 461 بار   |   دفعات چاپ: 171 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA