پیام خود را بنویسید

با حضور معاون استاندار البرز و نمایندگان دستگاه‌های علمی و اجرایی؛ بررسی نقش و جایگاه دستگاه‌های مؤثر در توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان استان البرز

 | تاریخ ارسال: 1401/2/7 | 

نشست کارگروه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان البرز با هدف بررسی نقش و جایگاه دستگاه‌های مؤثر در توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان استان البرز با حضور دکتر شاهمرادی معاون امور اقتصادی استاندار البرز و نمایندگان دستگاه‌های علمی و اجرایی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز، مهندس مهدی عباسی روز در نشست کارگروه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان البرز افزود: پارک علم و فناوری البرز از سال ۹۲ ورود جدی در عرصه دانش‌بنیان با حمایت از ۳۱۷ شرکت دانش‌بنیان داشته که درسفر رئیس‌جمهور به این استان شهرک شرکت‌های دانش  بنیان مصوب شده و در صورت تأمین اعتبارات لازم امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
دبیر کارگروه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان البرز ادامه داد: ازنظر ایجاد اشتغال واحدهای فناور رتبه ۱۵ کشور راداریم و باید اعلام کنم بیشترین شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت فعال هستند..
وی اضافه کرد: در حوزه فناوری ۳۰۹ شرکت در استان البرز داریم که ۳۰ شرکت در بخش کشاورزی و صنایع غذایی است بنابراین با توجه به ظرفیت‌های قابل‌توجه استان البرز باید تلاش‌های بیشتر در این زمینه صورت گیرد..
عباسی تأکید کرد: ۳۰۹ شرکت فناور در استان البرز  وجود دارد که استان را به رتبه چهار کشوری رسانده و اگر کمی همت کنیم می‌توانیم به جایگاه سوم هم برسیم.
رئیس پارک علم و فناوری البرز گفت: این استان رتبه هشت کشوری را در حمایت از شرکت‌های خلاق غیر دانش‌بنیان با حمایت از ۲۳ شرکت خلاق به خود اختصاص داده است.
رئیس پارک علم و فناوری استان البرز تأکید کرد: افزایش رویدادهای کارآفرینی برای شناسایی فناوران یکی از موضوعاتی است که دنبال می‌کنیم و باید اعلام کنیم، بزرگ‌ترین مرکز نوآوری بخش خصوصی کشور در پارک علم و فناوری استان در حال ساخت است که تا به امروز ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده و با تومان اعتبار قابل توجه ای  تا پایان سال افتتاح خواهد شد.
وی یاد آورشد: شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس قانون کشوری تا ۲۰ سال می‌تواند تحت حمایت پارک علم و فناوری باشد اما در البرز مبنا ۱۰ سال است و باید شرکت دانش‌بنیان بعدازاین مدت وارد شهرک‌های صنعتی شود..
تأکید بر توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان استان البرز
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز نیز در این نشست با تأکید بر توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان استان خاطرنشان کرد: زیست‌بوم استان البرز که با حمایت دستگاه‌های مختلف و بازیگرانی مثل پارک علم و فناوری، صندوق پژوهش و فناوری، سرمایه‌گذاران و فناوران تشکیل می‌شود باید به‌گونه‌ای باشد که نهایتاً نقش واقعی یک زیست‌بوم را هم ایفا کند و باید برای محصولات تولیدی خود بازار و فروش هم داشته باشد.
دکتر جهانگیر شاهمرادی تأکید کرد: زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان باید بتواند با همراهی مجموعه بازیگران زیست‌بوم، زمینه توسعه اشتغال به‌ویژه اشتغال دانش‌بنیان را برای استان البرز به همراه داشته باشد.

حل مشکل اقتصاد کشور مستلزم آسیب‌شناسی درست است
دکتر حبیبی با اشاره به اهمیت چالش اقتصاد در کشور گفت: اولین گام برای حل این مسئله آسیب‌شناسی درست است.
رئیس دانشگاه خوارزمی با اشاره به اهمیت اقتصاد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های موجود در کشور خاطرنشان کرد: مأموریت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مسیر تولید دانش‌بنیان و اشتعال آفرین بسیار مهم است. با نگاهی به هدف رهبری از نام‌گذاری سال‌ها می‌توان متوجه شد که عمده این نام‌ها درباره اقتصاد بوده است. سال ۱۳۸۸ سال اصلاح الگوی مصرف، ۸۹ همت مضاعف، ۹۰ جهاد اقتصادی، ۹۱ تولید ملی، ۹۲ حماسه سیاسی و اقتصادی، ۹۳ اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، ۹۵ اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، ۹۶ اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال، ۹۷ حمایت از کالا، ۹۸ رونق تولید، ۹۹ جهش تولید و ۱۴۰۰ تولید پشتیبانی‌ها و معضل‌ها شعار سال بوده است.

در توجه به اقتصاد دانش‌بنیان تأخیر داشتیم
رئیس هیات مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان البرز نیز در این نشست با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها بخش قابل‌توجهی از اقتصادشان دانش‌بنیان است گفت: سهم دانش‌بنیانی در آمریکا به ۷۵ درصد و در کشورهای کره و ژاپن به ۵۰ ‌تا ۶۰ درصد می‌رسد درحالی‌که سهم اقتصاد دانش‌بنیان در ایران بر اساس آمار دو تا سه درصد است.
محمد علیزاده تصریح کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری ما نیز در توجه و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کوتاهی کرده‌اند؛ آیا اگر رهبر معظم انقلاب به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان توجه نمی‌کردند باید این بحث در کشور مورد غفلت قرار می‌گرفت و جدی تلقی نمی‌شد.
درنشست کارگروه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان البرز، بحث ارتقای جایگاه استان در اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش سهم فناوری و فعالیت‌های دانش‌پایه در تولید، شناسایی و رفع موانع فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، بررسی راهکارها و اهداف شعار سال درزمینهی اقتصاد دانش‌بنیان، نقش بخش خصوصی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه ساختارهای فناورانه در همه شهرستان‌های استان، تسهیل فعالیت‌های شرکت دانش‌بنیان در زمینه‌های بیمه، گمرک، دریافت تسهیلات از بانک‌ها و مؤسسات حمایتی مالی، شناسایی ساختارهای فناورانه استان با توزیع استانی ساختارهای فناوری، توسعه و تقویت مراکز نوآوری با همکاری صنایع، انتقال فناوری و رویدادهای کارآفرینی موضوع محور به‌منظور رفع چالش‌های صنایع بزرگ موردبحث و بررسی قرار گرفت.

کلیدواژه ها: alborzstp |

دفعات مشاهده: 287 بار   |   دفعات چاپ: 106 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA