پیام خود را بنویسید

مدیر عامل شرکت عضو پارک علم و فناوری البرز؛ همه دستاوردی که داریم ایرانی است

 | تاریخ ارسال: 1399/10/3 | 
اطمینان و استفاده شرکت دانش بنیان آردداران از محققان و جوانان ایرانی و همچنین تولید مواد اولیه مورد نیاز به جای واردات آن، کلید موفقیت این شرکت البرزی است که مدیرعامل آن به عنوان یکی از مدیران برتر کشور در نوآوری و فناوری شناخته شد.
شرکت آردداران در مجموعه تک ماکارون اولین شرکت تولید آرد برای انواع نان مسطح و حجیم، بیسکویت، ماکارونی، شیرینی و غذای کودک است که امسال دانش بنیان شده و توانسته با نوآوری در تولید و «طرح خرید توافقی گندم» به طور مستقیم از کشاورزان ۵ استان، ۴۸۰۰ خانوار را از این طرح منتفع و موفقیت و توسعه چشمگیری در دو سال گذشته کسب کند.

با وجود آسیب اکثر واحدهای صنعتی و تولیدی در شرایط تحریم و به ویژه شیوع کرونا، مجموعه صنعتی آردداران نه تنها توقف یا کندی تولید نداشته بلکه با نوآوری و اقداماتی هوشمندانه پیشرفت قابل توجهی داشته است.

برای اطلاع از روند فعالیت این شرکت و رمز موفقیت آن با «شهرام پورزارع» مدیرعامل شرکت آردداران به گفتگو نشستیم.

*از فعالیت، ظرفیت تولیدی و نیروهای مشغول به کار شرکت بگویید. 
آرد داران بزرگترین شرکت تولیدکننده آرد کشور با بیش از دو دهه فعالیت و با ظرفیت تولید روزانه حدود ۱۲۰۰ تن انواع آرد «نرم، خبازی و سمولینا» و با ۱۵۰ نیرو در حال فعالیت و تولید است.

*شما به عنوان یکی از مدیران برتر کشور در نوآوری و فناوری برتر شناخته شدید. دلیل این موفقیت و انتخاب چیست؟
بزرگترین دلیل موفقیت من و در واقع آردداران وجود یک هیئت مدیره فهیم، دانا و خیر مآب است. استراتژیک های رییس هیات مدیره که همسو با اقتصاد جهانی بود کمپانی را به سمت موفقیت سوق داد. ایشان هدف و شعار « جهانی شدن» را برای مجموعه تعیین و همه خط مشی های کمپانی به روز رسانی و آپدیت می شود. علاوه بر اینها اعتماد به محققان و جوانان ایرانی از دیگر دلایل موفقیت کمپانی آردداران بوده است.

*در مورد روال دانش بنیان شدن شرکت بگویید.
برای جهانی شدن مولفه هایی را نیاز داشتیم که برای تحقق آن در دو سال گذشته هدف گذاری هایی انجام شد. این شرکت در قسمت تحقیقات و توسعه در دو سال گذشته سرمایه گذاری های خوب و موفقی انجام داد. ما سرمایه گذاری در واحد تحقیقات و توسعه را به عنوان یک شعار نگاه می کنیم و هیچوقت به عنوان هزینه به آن نگاه نکردیم. در شرکت آردداران از دو سال گذشته تاکنون واحد آر اند دی را راه اندازی کردیم که در آن از سراسر دنیا محققان و دانشمندان را برای همکاری دعوت کردیم. البته علیرغم اینکه آنها را از کشورهای دیگر دعوت کردیم، اما همه این محققان ایرانی بودند و هردستاوردی که اکنون داریم ایرانی و با افتخار ساخت ایران است.

به طور کل تفکر روشن و کارآفرینی هیات مدیره و زحمت واحد تحقیقات و توسعه که بهترین تکنولوژی و بهترین راهکارها را در اختیار تولید و دیگر واحدها قرار داد عامل رسیدن به قله افتخار و موفقیت این شرکت در دو سال گذشته شد.

آردداران اولین شرکت آرد کشور است که امسال دانش بنیان شده، چندین مقاله تولید علم داشته، اولین راکتور تحقیقاتی و تولید اتانول و پروتئین از سبوس گندم را داشتیم. از ضایعات و خاک گندم توانستیم یکی از پیشرفته ترین غلظت دهنده ها را تولید کنیم و یکی از دستاوردهای ما تولید لیگنوسولفنات بود که بالای ۹۰ درصد آن در کشور وارد می شود

*فناور شدن شرکت و محصولاتتان به دلیل چه ویژگی بوده است؟
به طور خلاصه حمایت هیات مدیره، اعتماد و استفاده از جوان های ایرانی و توانایی های آنهاست. آردداران اولین شرکت آرد کشور است که امسال دانش بنیان شده، چندین مقاله تولید علم داشته، اولین راکتور تحقیقاتی و تولید اتانول و پروتئین از سبوس گندم را داشتیم. از ضایعات و خاک گندم توانستیم یکی از پیشرفته ترین غلظت دهنده ها را تولید کنیم و یکی از دستاوردهای ما تولید لیگنوسولفنات بود که بالای ۹۰ درصد آن در کشور وارد می شود و ما با همان کیفیت و درصد خلوص و با قیمت پایین تر تولید کردیم.

*چشم انداز آردداران را چطور می بینید؟
متمایز شدن آردداران نسبت به دیگر تولیدکننده های آرد، انگیزه جوانانی است که اینجا مشغول به کار هستند. من افتخار می کنم و اطمینان دارم این شروع کار ماست. تیم آردداران فوق العاده با انگیزه و جنگجو هستند. من خود را به حمایت تیمم و پشتیبانی آنها و هیات مدیره دلگرم می دانم و این دو به من بال می دهند تا به اوج فکر کنم. در بازار فعلی که خیلی از صنایع به دلیل کرونا تاثیر منفی گرفتند ما نه تنها فعالیتمان متوقف نشد بلکه سرعت رشد و پیشرفت بیشتری داشتیم و امیدواریم با حضور این جوانان مومن، دانشمند و باانگیزه و این هیات مدیره فهیم همچنان ادامه داشته باشد.  

*ارزآوری فعلی شرکت چقدر است و چقدر در راستای تامین اقلام مورد نیاز که قبلا وارد می شد، از خروج ارز جلوگیری داشتید؟
مواد و کالاهای جانبی که قبلا وارد می کردیم منجمله قطعات یدکی خط تولید و انواع موادی که برای برخی کالاهای خاص نیاز داشتیم، هزینه تعمیرات و نگهداری خطوط تولید، (خطی که داریم یکی از پیشرفته ترین خطوط روز دنیا ساخت یک کمپانی اروپایی است که به طبع گارانتی دارد که مهندسین اروپایی باید سرویس دهند و این سرویس دهی به دلار و یورو می باشد) اینها مواردی است که ارز از کشور خارج می کند. تیم فنی ما همه کدها و قطعات را بررسی و در حال حاضر از دو سال گذشته حدود ۷۵ درصد هزینه های تعمیرات ماشین آلات و نگهداری برایمان کاهش داشته، برای اینکه همه را مهندسین ایرانی با دقت بیشتر و بهتری انجام می دهند.  

برنامه نویسان ما برنامه های جدیدی را نوشتند و تجهیزات جدیدی را ابداع کردند که دیگر کارخانه های سازنده هم از ما یاد می گیرند همه این ها باعث شده از خروج ارز جلوگیری شود و به همین نسبت هزینه های سربار هم کاهش داشته باشد.

*این اقدامات چقدر در بحث سرمایه و هزینه شرکت تاثیر داشته است؟
به عنوان مثال اولین راکتور تحقیقاتی که خواستیم بسازیم نمونه خارجی ۷۰۰ میلیون تومان بود. تیم ما با تکیه به تجریه و دانش بومی و انگیزه و مطالعات این راکتور را با هزینه ای حدود ۶۰ میلیون تومان درست کرد. یا در مورد اجرای یک طرح باید یک برنامه را از یکی از کشورها خریداری می کردیم که حدود ۲۵۰ هزار یورو هزینه برای این نرم افزارها درخواست داشتند دو نفر از محققان و دانشمندان ما با کار و تلاش ۴ ماهه توانستند با حدود ۴۰ میلیون تومان برنامه آن را به صورت بومی بنویسند.

*آیا صادرات هم دارید؟
ما به صورت «عبور موقت» طبق اجازه دولت صادرات داریم. به این صورت که به همان اندازه که گندم از کشور وارد می کنیم گندم تولید و صادر می کنیم. در این زمینه در بازارهای حوزه خاورمیانه فعالیت می کنیم و کارخانه هاب آردمان فعال هستند. کارخانه تک ماکارون محصولات خود را به حدو ۴۸ کشور صادر می کند.



کلیدواژه ها: مهندس عباسی | آرد داران | پارک علم و فناوری | جهاددانشگاهی | مجتمع تحقیقاتی |

دفعات مشاهده: 843 بار   |   دفعات چاپ: 244 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA